Normatif İhtiyaçlar(Normative Needs)
Norm, kelime anlamı olarak herkes tarafından kabul edilen kural ve davranışlara denir. Hedef kitlenin(öğrencilerin) başarısının, ulusal standartlar ile kıyaslanması sonucunda ortaya çıkan ihtiyaçlara normatif ihtiyaçlar denir. Bir başka deyişle hedef kitlenin sınav performansını ülke genelinde belirlenen standart performansın altında ise normatif ihtiyaç bulunmaktadır. Hedef kitleden olan beklentilerimizin belirtilmesi, normatif ihtiyaçların belirlenmesinde ilk adımdır. Örneğin ülke genelinde yapılan teog,ygs, lys, kpss gibi sınavlarda öğrencilerin başarısı kıyaslanarak normatif ihtiyaçların ortaya çıkması sağlanıyor.
Karşılaştırmalı İhtiyaçlar(Comparative Needs)
Genel olarak normatif ihtiyaçlara benzer , fakat burada hedef kitle ulusal olarak değil kendine benzeyen grup ya da kitle ile karşılaştırılır .Burada da öncelikle karşılaştırılma yapılacak alan belirlenmelidir. Örneğin iki farklı grubun bilgiyi doğru bir biçimde kullanma başarısı kıyaslanacaktır. Kıyaslama alanı belirlendikten sonra (Bilgi ve Bilgi okur yazarlığı) hedef kitleyle karşılaştırma yapacağımız diğer grup hakkında bilgiler toplarız.
Hissedilen İhtiyaçlar(Felt Needs)
Kişisel ihtiyaç olarak ele alabiliriz. Hissedilen ihtiyaçlar, kişide var olan beceri düzeyi, başarı gibi kişiden beklenen beceri düzeyi ya da başarı arasındaki farktır. Bu tarz ihtiyaçları belirlemek için en etkili yöntem anket ve kişisel olarak görüşmelerdir. Anketlerin daha faydalı olması için kişinin gönüllü olarak katılması gerekir. Örnek vermek gerekirse bir iş görüşmesinde veya mülakatta kişinin becelerine dair sorular sorulması verilebilir. Bu işten veya gelecekten beklentin ne gibi sorular sorularak kişinin ihtiyaçlarını öğrenmek istenebilir.
İfade Edilen İhtiyaçlar(Expressed Needs)
Öğrenci konuları tespit ettikten sonra bu ihtiyaçlarını
eyleme dönüştürmesi, ifade edilen davranışlar olarak ele alınır. Yani
hissedilen ihtiyaçlardan farkı bu ihtiyaçların eyleme dönüşmesidir.Burada
ihtiyacı, öğrencinin tespit ettiği eksik konuların giderilmesi için gereksinim
duyulan olanakların sağlanması ve işlemlerin yerine getirilmesi olarak
belirtebiliriz. Örneğin sınava çalışan bir öğrencinin özel ders alması veya basketbol öğrenmek isteyen öğrencinin basketbol topuyla basket atmaya çalışması verilebilir.
Önceden Tahmin Edilen ya da Geleceğe İlişkin İhtiyaçlar(Anticipated or Future Needs)
Örneğin, biz bir işletme sahibiyiz. Zamana bağlı olarak
yaşamın ve teknolojinin değişmesiyle bizde kurumsal olarak bazı değişikliklerde
bulunmalıyız. İşletme sahibi olarak biz, işletme içersin deki bilgisayarların
değişen teknolojiyle birlikte bir sonraki sene yenilenmesi gerektiğini
düşünebiliriz. Ya da bu değişikliğin gerekli olup olmadığını personelden bilgi
alarak ta öğrenebiliriz, bunu da sözlü mülakat ya da anket yoluyla öğreniriz.
Kısacası önceden tahmin edilen ihtiyaçları, gelecekte oluşabilecek
değişiklikler olarak tanımlamak mümkün.
Acil İhtiyaçlar(Critical Incident Needs)
Acil ihtiyaçlar adı üzerinden de anlaşılacağı gibi aniden
ortaya çıkıp önemli sonuçlar doğuran başarısızlıklardır. Örnek verecek olursak
deprem, yangın vb. ortaya çıkan doğal afetler sonucu başarısızlıklarımız bizim
ihtiyaçlarımızı gösterir. Yani deprem sonrasında ölen insan sayısından tutun
yıkılan bina sayısına kadar olan her şey bizim başarısızlıklarımızdır. Burada
ihtiyaçlarımızı tanımlamamız gerekirse binaların sağlam yapılması, bu bilginin yetkili kişilere aşılanması ve
depremdurumunda ne yapılması gerektiğinin insanlara öğretilmesi hepsi birer
ihtiyaçtır. Bu ihtiyaç türü beklemediğimiz bir anda ortaya çıkan problemlerin
çözülmesinde gereken başarıya sahip olup olmamamızla ilgilidir.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Kaynakça : 18.03.2016
http://ihtiyacanalizi.blogspot.com.tr/
Resimler Sırasıyla :
www.emmadentcoad.blogspot.com
onurcinkir.wordpress.com
0 yorum:
Yorum Gönder