27 Nisan 2016 Çarşamba

ARCS ve ASSURE Tasarım Modelleri

     ASSURE modeli, öğretmenlerin sınıflarında kullanmaları için değiştirilmiş bir Öğretim Sistemi Tasarımı (ISD) sürecidir. Öğretim Sistemi Tasarımı, öğretmenlerin öğrencileri için en uygun öğrenme ortamlarını tasarlamada ve geliştirmede kullanabilecekleri bir işlemdir. Bu metodu ders planı oluşturmada ve öğretme öğrenmeyi geliştirmede kullanabilmektedir. (1)

     Gagne’nin öğrenme koşulları; iyi tasarlanmış dersler öğrencilerin dikkatinin çekilmesi ile başlar ve sonra yeni materyal sunulur, öğrenciler uygulama yapar, öğrenmeleri ölçülür ve sıradaki aktivitelere geçilir.

    ASSURE Modeli, tüm bu şartları kapsamaktadır (2).


Özet olarak; ASSURE Modeli bireysel olarak öğretmenin sınıfta öğretim teknolojileri kullanmasının planlanmasında ve bir saatlik ders sürecinin adım adım planlanmasında kullanılabilecek öğrenme-öğretme süreçlerinde meydana gelebilecek sorunları aşmada bir kılavuz niteliğindedir.

    ASSURE Modelinin Aşamaları
1. Öğrenenlerin Analizi: Bu bölüm 3 alt baslıkta toplanır: öğrencilerin genel karakteristikleri, giris yeterlilikleri, öğrenme stilleri. Yas, is, kültürel, sosyoekonomik etkenler v.b., öğrenenlerin baslangıç esnasındaki bilgi seviyeleri, ön gereksinim yetenekleri, düsünme, davranıs yöntemi vb., algılanabilir tercihler ve dayanıklılık, bilgi isleme alıskanlıkları, motivasyonu etkileyen faktörler, psikolojik faktörler gibi etmenlerin analizi iyi yapılmalıdır.

2. Hedeflerin Belirlenmesi: hedefler tasarımcı tarafından net bir sekilde belirtilmelidir. Öğrenenlere kazandırılmak istenen davranıslar ölçülebilir ve gözlenebilir olmalıdır. Öğretim tasarımının hedefleri, ABCD formatında belirtilmelidir. (A) Audience (Öğretim programına katılanlar), (B) Behaviour (Davranıslar ölçülebilir ve gözlenebilir olmalıdır), (C) Conditions (Kazanılan yetenekler hangi sartlarda tanımlanabilecek) (D) Degree (Kazanılan yeteneğin derecesi: zaman sınırlaması, doğruluk oranı vb.)
3. Yöntem, Medya ve Materyallerin Seçilmesi: Bu asamada nasıl
öğretelim sorusuna yanıtlar aranmaktadır. Öğretim yöntemi, ortam ve materyaller
öğrenenlerin analizi ve hedeflerin belirtilmesi asamaları da dikkate alınarak
seçilmelidir. Yöntem ve materyaller seçilirken 3 seçenek vardır: Hazır olarak
bulunan materyalleri kullanmak, Hazır olan materyallerin gelistirilmesi, Yeni
materyaller tasarlanması.
4. Medya ve Materyallerin Kullanılması: Materyal seçiminden sonra,
medyayı ve materyalleri öğretim programının hedeflerine ulasmasını sağlayacak,
alıstırma ve uygulamaların nasıl uygulanacağını belirten bir yöntem seçilmelidir.
Tasarıma baslamadan önce yapılması gerekenler:
  (1) Materyali ve ortamı gözden geçirme,
(2) Materyali hazırlama: materyalleri toplama, belirli bir düzene koyma,
(3) Ortamı hazırlama, ( Dersin içeriğini kapsamlı bir sekilde veren bir sunum hazırlama,
Çalısılan konu ile ilgisinin mantıksal açıklamasını yapma, Öğrencinin dikkat etmekle
ne fayda sağlayacağını dile getiren motive edici açıklama yapma, Dikkati dersin
spesifik yönlerine çeken sistematik ipuçları sunma ),
(4) Öğrencileri hazırlama: Konu ile gerçek hayatta uygulamakta oldukları arasındaki iliskilerin kurulduğu ve öğrencilerin hazırlandığı asamadır.

5. Öğrenen Katılımının Sağlaması: Bu aşamada öğrenci katılımının nasıl sağlanacağı sorusuna yanıt aranmaktadır. Öğrenci öğrenme sürecine aktif olarak katılmalıdır. Öğrencilerin aktif olarak katılmalarını sağlamak için onlara ipuçları ve işaretçiler verilmelidir.
6. Değerlendirme ve Gözden Geçirme: Değerlendirme aşaması, su sorulara verilen yanıtlar ile yapılabilir. “Öğrenenler, öğretim programının hedeflerine ulaştı mı? Seçilen medya ve materyaller, hedeflere ulaşılmasında öğrenenlere yardımcı oldu mu? Tüm öğrenenler materyalleri amacına uygun bir biçimde kullanabildi mi?”


ARCS modeli dört kategoriden oluşur. Bunlar:
  • Dikkat
  • Uygunluk
  • Güven
  • Doyum



-------------------------------------------------------------------------------
Kaynakça 27,04,2016
https://mmbogretimtasarimi.wordpress.com/2011/04/07/assure-modeli/
http://ogretim-zeynep.blogspot.com.tr/
http://ogretimtasarimidunyasi.blogspot.com.tr/
acikders.hacettepe.edu.tr/

Resimler :
olesyalutsenko.files.wordpress.com
acikders.hacettepe.edu.tr/

0 yorum:

Yorum Gönder